27 mars 2007

förlorat hopp om människor

det är inte ofta jag verkligen, verkligen blir så arg på saker så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
och jag brukar inte skriva ut det i bloggen heller.
men nu är jag förbannad!

jag är arg för att hundägare inte kan hålla sina hundar kopplade, jag menar är det så svårt? folk tror att de har koll på sina hundar men sanningen är den att en hund kan få en knäpp NÄR SOM HELST även om den har varit en trogen, mysig familjehund i flera år. när hunden väl har bestämt sig för att hoppa på en annan hund hjälper det inte att ägaren kallar på den.

JAG VET för en av mina hundar (sacko som var med på bild för några inlägg sedan) har blivit attakerad TVÅ gånger av hundar som inte var kopplade. ingen av dessa hundarna hade anfallit någon annan hund, eller människa, innan.
första gången var det en annan stor taxhane som hade attitydsproblem. andra gången var det en stor schäfer som vägrade släppa sacko ur hans käft. tänk er, min lilla tax i en schäfers mun. jag blir tårögd bara jag tänker på det.

anledningen till att jag tar upp det nu är att min mamma precis kom innanför dörren efter den vanliga kvällsrundan med hundarna och var jätteledsen för att hon hade gått förbi ett hus här i närheten vars ägare hade en kompis på besök. husägaren har ganska stor tomt och brukar ha sin hund lös där. just nu hade han inte det men hans kompis hade sin hund lös. ägaren sa till sin kompis att det kommer två hundar nere på gatan så håll koll på din hund.
kompisen i fråga ansåg väl att han hade pli på sin hund så han ropade in den. men kom den till honom? NEJ. den sprang i full fart mot mamma & hundarna och hade det inte varit för ett sånt här plaststaket så hade den säkert sprungit fram till våra hundar och sen vet man ju aldrig vad som hade hänt. den stod där och morrade och skällde vid staketet, då kan man ju bara ana vad som hade hänt om den inte hade hindrats.

jag förstår varför mamma blev upprörd. jag hade blivit skiträdd. dessutom så välte schäfern (som attakerade sacko) mamma innan han anföll, då den gången...

nu sitter min lillasyster uppe och sjunger sånger för att mamma ska bli glad :).
och jag ska gå upp och hjälpa henne.

HÅLL ERA HUNDAR KOPPLADE, för allas skull.

tack för mig.
godnatt.

1 kommentar:

Annika sa...

Du har så rätt.
Nu har jag inte hund själv men var ändå vittne till en hundattack i somras då en stor schäfer flög på en mindre hund. Även om jag stod många meter därifrån blev jag chockad och rädd, så jag kan förstå hur du känner det när din hund blir attackerad.
Den gången i somras stod dessutom schäferns husse och skrek till alla runtomkring för att försäkra dem om att hunden VAR kopplad, så det var minsann inte hans fel att hans hund blev galen.
Kan även lägga till att han slog sin hund senare på kvällen, inte konstigt att den hunden var galen.
Men iaf, jag hoppas att folk har sina hundar ORDENTLIGT kopplade.